Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej


w Przemyślu






  • Aktualności
  • SRiFA
    • Świadczenia rodzinne
    • Fundusz alimentacyjny
  • DM | DE | ST
    • Dodatki mieszkaniowe
    • Dodatek Energetyczny
    • Stypendia
  • Pomoc Społeczna
    • Tryby przyznawania pomocy społecznej
    • Usługi opiekuńcze
    • Rodzaje świadczeń
  • ↓ MOPS
    • Karta Dużej Rodziny
    • Aktywny Samorząd
    • Druki do pobrania
    • Nowe godziny pracy Pracowników Socjalnych
    • Piecza zastępcza
    • Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie »
      • Informacje ogólne
      • Druki do pobrania
    • Dokumenty MOPS
    • Działy »
      • Dział Administracyjny
      • Dział Pomocy Środowiskowej
      • Dział Finansowo-Księgowy
      • Dział Świadczeń i Dokumentacji
      • Dział Pomocy instytucjonalnej i rodzinnej
      • Dział Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych
      • Wieloosobowe stanowisko ds. Rehabilitacji Społecznej
      • Ośrodek Wsparcia Socjalnego
      • Zespół Orzekania o Niepełnosprawności
    • ↓ Inne jednostki
      • Placówki udzielające wsparcia osobom potrzebującym
      • Inne jednostki
      • Pomoc dla osób bezdomych
    • Jak działamy »
      • Formy pomocy
      • Kto może skorzystać z pomocy
      • Cele i zadania
    • Przetargi
    • Zamówienia do 30.000 euro.
    • Konkursy
    • Oferty pracy
    • Galeria
  • Kontakt
  • WNIOSEK

Tryb udzielania pomocy społecznej.

Tryb przyznania świadczenia z pomocy społecznej składa się z następujących etapów:

  1. Zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy:
    • osobiste, pisemne lub telefoniczne zgłoszenie osoby ubiegającej się o pomoc do pracownika socjalnego (zgłoszenie może nastąpić z urzędu lub może go dokonać przedstawiciel ustawowy lub inna osoba za zgodą ubiegającego się o pomoc)
  2. Sporządzenie wywiadu środowiskowego i planu pomocy:
    • rozeznanie przez pracownika socjalnego sytuacji osobistej i rodzinnej osoby ubiegającej się o pomoc społeczną, tj. przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania klienta
    • wspólne (pracownik socjalny z osobą lub rodziną) opracowanie planu pomocy
  3. Sporządzenie decyzji i wydanie jej osobie ubiegającej się o pomoc społeczną
  4. Realizacja przyznanych świadczeń

4. Realizacja przyznanych świadczeń



Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej, bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Ośrodek przyjmuje także wszelkie zgłoszenia od osób, instytucji i organizacji społecznych, dotyczące konieczności udzielania pomocy każdej osobie lub rodzinie na terenie Przemyśla, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej i niezdolnej do samodzielnego zaspokajania np. potrzeb bytowych. Pomoc społeczna może być udzielana również z urzędu, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej pełnomocnika.

Wywiad środowiskowy

Podstawą udzielenia pomocy jest wywiad środowiskowy sporządzony w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc, a w sprawach nie cierpiących zwłoki, w miejscu pobytu osoby ubiegającej się. Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej.

Celem wywiadu środowiskowego jest rozeznanie sytuacji bytowej, rodzinnej, zdrowotnej i mieszkaniowej osoby (rodziny) ubiegającej się o pomoc. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współudziału w rozwiązaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w ciągu 14 dni od daty wszczęcia postępowania, a w sprawach pilnych w terminie 2 dni. Strona występująca o pomoc powinna zgromadzić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej. W trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego, w porozumieniu z klientem ustalany jest plan pomocy. Ustalenia zostają zawarte w kontrakcie socjalnym. Potrzeby osób i rodzin korzystających z pomocy mogą zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej.

Kontrakt socjalny

Kontrakt socjalny to pisemna umowa zawarta z osobą ubiegającą się o pomoc, określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy (osoby zwracającej się o pomoc, pracownika socjalnego oraz kierownika ośrodka).

Zawarcie kontraktu socjalnego ma na celu określenie sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania zasobów środowiska lokalnego.

Kontrakt zawiera opis sytuacji życiowej osoby lub rodziny oraz opis działań koniecznych do podjęcia przez nią, a także formę, zakres i czas udzielanej przez Ośrodek pomocy. W kontrakcie odnotowuje się również wszystkie uwagi, dotyczące realizacji kontraktu.

Okres, na jaki zawierany jest kontrakt socjalny dostosowywany jest z jednej strony do sytuacji życiowej, w jakiej znajduje się osoba zawierająca kontrakt, a z drugiej – do form wsparcia, zaproponowanych przez Ośrodek.

Klient otrzymuje jeden egzemplarz kontraktu.

Wydanie decyzji

Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są w formie decyzji. Wszystkie decyzje o przyznaniu pomocy, a zwłaszcza decyzje o odmowie przyznania pomocy, wydawane są w formie pisemnej. Wyjątek stanowią świadczenia w postaci pracy socjalnej, poradnictwa, itp. – tu pomoc udzielana jest bez konieczności wydawania decyzji. Stronom przysługuje odwołanie od decyzji Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Realizacja świadczeń

Realizacja świadczeń pieniężnych odbywa się w formie wypłat w kasie MOPS ul. Leszczyńskiego 3, w terminach określonych w decyzji lub w formie przekazów pocztowych bądź przelewów na konto osobiste.

Wymagane dokumenty

Osoby i rodziny ubiegające się o pomoc z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej są zobowiązane do udokumentowania swojej trudnej sytuacji społeczno-bytowej. Wiąże się to z koniecznością dostarczenia przez osoby ubiegające się o pomoc szeregu różnorodnych zaświadczeń, oświadczeń itp. Szczegółowych informacji w każdym indywidualnym przypadku udziela właściwy pracownik socjalny w trakcie zgłaszania się o pomoc lub w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego. W przypadku niemożności dostarczenia danego dokumentu przez klienta, pracownik socjalny ma prawo i obowiązek dołożyć starań do jego zdobycia. Wywiad środowiskowy, dokumenty wymagane przy przyznaniu pomocy społecznej i decyzje administracyjne, na podstawie których następuje realizacja zaplanowanych świadczeń, a także inne pisma przychodzące i wychodzące z ośrodka, dotyczące danej osoby (rodziny), przechowuje ośrodek i stanowią one dokumentację klienta od początku jego korzystania z pomocy społecznej.

Odwołania od decyzji MOPS

Stronom przysługuje prawo odwołania od decyzji MOPS-u w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Odwołania należy kierować do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, ul. Borelowskiego 1. 



Aktualności

Zawsze najświeższe wiadomości



08.05.2017, 12:25

Harmonogram wypłat Świadczeń Wychowawczych 500+ w maju 2017 w kasie MOPS Przemyśl.

ŚWIADCZENIA WYCHOWAWCZE 500+ w maju 2017 wypłacane w kasie w godz. od 10:00 do 12:00 oraz od 12:30 do 14:00



czytaj wiecej...




08.05.2017, 12:22

Harmonogram wypłat Świadczeń Rodzinnych za miesiąc maj 2017 w kasie MOPS Przemyśl.

ŚWIADCZENIA RODZINNE za m-c maj 2017 wypłacane w kasie w godz. od 10:00 do 12:00 oraz od 12:30 do 14:00



czytaj wiecej...




Rodzina zastępcza

POKL

  • Konkursy
  • Przetargi
  • Oferty pracy
  • Inne jednostki

BIP

  • Aktualności
  • Struktura
  • Działy »
  • Galeria

ESP

  • Formy pomocy
  • Kto może skorzystać z pomocy
  • Cele i zadania

Kontakt

  • Kontakt
  • Wniosek !
  • Druki
  • Dokumenty MOPS

Wszelkie prawa zastrzeżone

Copyright | MOPS Przemyśl 2013

Design by Piotr Zajączkowski